Tijdperk IV

Tijdperk IV: 1965 – 1970

Dit tijdperk toont de verdere omschakeling naar diesel- en elektrische tractie. Internationale afspraken worden gemaakt omtrent de nummering van het materieel. Het spoorwegmaterieel wordt voorzien van een nieuw kleurenschema.

IV-a: 1970 – 1980
Het internationale computernummer wordt ingevoerd voor alle locomotieven, treinstellen, rijtuigen en goederenwagens. Het Inter-City netwerk wordt opgebouwd, nu nog met slechts alleen rijtuigen met 1e klasse-indeling. De rijtuigen worden als test gehuld in de “pop”-kleuren.
Het kleurenconcept van locomotieven en personenrijtuigen wordt gewijzigd, van beige/rood naar beige/oceaanblauw. 

IV-b: 1980 – 1990
In deze periode is de wijziging van het kleurenconcept voor locomotieven, treinstellen en personenrijtuigen grotendeels voltooid. De Inter-City treinen worden uitgebreid met de 2e klasse. De internationaal overeengekomen nummering van de goederenwagens wordt gewijzigd.
In Duitsland worden de stoomlocomotieven weer toegelaten op de DB-net. De spoorwegmusea kunnen hun collecties, zij het bij uitzondering, weer laten rijden.

Tijdperk4-1