Tijdperk II

Tijdperk II: 1920 – 1949

Dit tijdperk kenmerkt zich vooral door de overname van de vele spoorwegmaatschappijen. De eenheid-bouwseries van locomotieven en wagens ontstaat. Het elektrische treinverkeer en de treinstellen ontwikkeld zich. De kleuren en opschriften van het materieel worden ge├╝niformeerd.

II-a: 1920 – 1925
Tijdperk2-2De vele spoorwegmaatschappijen worden overgenomen door de overheid, De “Reischsbahn”-directies worden opgericht. De eerste series van elektrische locomotieven en eenheids-personenrijtuigen worden ontwikkeld. De personenrijtuigen worden bruingroen en voor goederenwagens wordt de “Austauschbauart” (uitwisselingtype) ge├»ntroduceerd. Het goederenmaterieel vermeldt “Deutsche Reichsbahn” en klasse-indeling.
Vereenvoudiging van de wagenovergangen ingevolge internationale overeenkomsten (RIC en RIV).

II-b: 1925 – 1937
Tijdperk2-3De periode van de “Deutsche Reichsbahn-gesellschaft” (DRG). Opheffing van het spoordeelbestuur Bayern.
Omnummering van de stoom- en elektrische locomotieven. Ontwikkeling van de eenheid-stoomlocomotieven.
De eerste sneltrein-motorwagens worden ingezet.
Omnummering van de personenrijtuigen (Modificatie 1930), opheffing van de 4. rijtuigklasse en invoering van de hulsbuffer. De slaap- en restauratierijtuigen van MITROPA zijn bordeauxrood. Alle goederenwagens zijn voorzien van een doorgaande luchtdrukrem.

II-c: 1937 – 1950
Inlijving van de spoorwegen van Saarland en Oostenrijk. Wijzigingen in de seinordening.
De locomotieven, treinstellen en personenrijtuigen worden voorzien van de “Reichsadler”.
De personenrijtuigen worden flessegroen (Ral 6009) en de nummering gewijzigd.
Ontwikkeling van de oorlogslocomotieven (Kriegslokomotiven) en goederenwagens.
De tijd na de Tweede Wereldoorlog wordt gekenmerkt met de verwijdering van de Rijksemblemen bij het materieel en de gebouwen. De goederenwagens hebben opschriften na gelang de inzet in de bezette gebieden.
In de Russische bezettingszone wordt het elektrische treinverkeer gestaakt. Veel bovenleidingmateriaal verdwijnt naar Rusland.

De nationale spoorwegmaatschappij van 1920 tot 1937 was de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft (DRG). Het woord “Gesellschaft” is nooit gebruikt voor locomotieven, rijtuigen en goederenwagens, maar alleen bij onroerend goed, posters, etc. In de periode van 1937 tot 1949 sprak men van de DRB (Deutsche Reichsbahn).
Vanaf 1949 tot 1994 was de afkorting DR voorbehouden aan de Deutsche Reichsbahn in Demokratische Republik Deutschland (vm DDR).
Op deze website spreken we alleen van DRG, dit om verwarring met de Deutsche Reichsbahn (DR) uit het voormalig Oost-Duitsland te voorkomen.

Tijdperk2-1