Tijdperk I

Tijdperk I: 1835 – 1920

Tijdperk1-2I-a: 1835 – 1875
Dit tijdperk begint eigenlijk al in 1825, wanneer in Groot Britannië de eerste spoorwegmaatschappij “Stockton & Darlington Railway” wordt geopend. Dit tijdperk kenmerkt zich tot de opbouw van vele spoorwegtrajecten tot een compleet spoorwegnetwerk. Vele particuliere en overheidsspoorwegmaatschappijen worden opgericht. Meestal met het regionale verkeer als doel.

I-b: 1875 – 1895
De stoomlocomotief wordt verder ontwikkeld en vormt de ruggengraat voor het railvervoer. In het Duitse Rijk ontstaan de negen grote spoorwegmaatschappijen in Pruissen, Beieren, Sachsen, Württemberg, Baden, Hessen, Mecklenburg, Oldenburg en Elsass-Lothringen. Het spoorwegnet wordt vergroot. De eerste nevenbanen, lokaalspoorlijnen en smalspoorlijnen ontstaan.
Deze periode wordt bovenal gekenmerkt door de veelheid aan gebruikte kleuren voor de locomotieven, rijtuigen en goederenwagens. De klassenaanduiding in Pruissen wordt gekenmerkt door de kleuren geel, groen, bruin en grijs. Het materieel wordt langzaam gestandaardiseerd. In de personentreinen wordt de doorgaande luchtdrukrem ingevoerd. De nummering geschiedt per spoorwegmaatschappij c.q. gebied van inzet.

I-c: 1895 – 1910
Opnieuw worden de Staatsspoorwegen gereorganiseerd. Gezamenlijke maatschappij van de Pruisische en Hessische staatsspoorwegen. 
Vergaande normalisering van de railmaterieel door bouw- en exploitatie verordeningen, Standaardisatie van seinen, voorschriften en de dienstregelingen. Ontwikkeling van de “Heissdampflok”, de motorwagen met verbrandingsmotor en de accu-motorwagen. De eerste vier-assige personenrijtuigen worden ingezet.

I-d: 1910 – 1920
De ontwikkeling van de spoorwegen stagneert door de Eerste Wereldoorlog.
In Pruissen introduceert men de zwarte kleur voor de locomotieven. De personenrijtuigen krijgen hun eenheidskleur; olijfgroen. De eerste grote sneltreinlocomotieven verschijnen, alsmede het eerste elektrische materieel. Ontwikkeling van de goederenwagens van de “Verbandsbauart”. Op grote schaal worden de goederenwagens uitgewisseld (Deutscher Staatsbahnenverband). De Mitropa wordt opgericht en bij de goederentreinen wordt de doorgaande luchtdrukrem ingevoerd.

De pre-nationale “Länderbahnen” waren:

K.P.u.G.H.St.E
later
K.P.E.V.
K.Bay.Sts.B
K.Sächs.Sts.E.B.
K.W.St.E
Baden
Meckl of MFFE
Oldenburg
P.F.A.L.Z.B.
Königlich Preussische und Grossherzoglich Hessische Staatseisenbahn,
later
Königlich Preussische Eisenbahn Verwaltung
Königlich Bayerische Staatseisenbahn
Königlich Sächsische Staatseisenbahn
Königlich Württembergische Staatseisenbahn
Grossherzoglich Badische Staatseisenbahn
Grossherzoglich Mecklenburgische Friedrich-Franz-Eisenbahn
Grossherzoglich Oldenburgische Staatseisenbahn
Pfalzbahn der Königlich Bayerischen Staatseisenbahn

Tijdperk1-1