Mijn Hobby

mijnhobbyReeds vanaf mijn 6e verjaardag werd het merk als het ware met de paplepel ingegoten. Het verjaardagscadeau van 1963 bestond uit een Fleischmann-HO modelbaan. Mijn vader had in de maanden vooraf ‘stiekum’ gebouwd aan een grote modelbaan, compleet met een groot station, een dorp, enkele bruggen, en vele bomen op een tweetal bergen. Als basis diende de Fleischmann-HO beginset 300G. Een in 2006 (op-) nieuw aangeschafte set ziet u rechts, de inhoud van de set zelf hieronder.

Een goede indruk van mijn start geeft de Fleischmann catalogus van 1963. Deze catalogus is digitaal op deze website aanwezig.

Ik heb nog steeds spijt dat ik in mijn (wilde) jonge jaren de wijsheid had alles te verkopen. Het speelgoed was immers “te klein” geworden. Vlak voor onze trouwdag verraste mijn echtgenote mij met een inmiddels beroemd geworden setje: het Roco Sikje met twee Nederlandse goederenwagens. De vlam sloeg weer in de pan, of beter gezegd in de vuurkist. Vanaf die tijd gaat het met de hobby steeds bergopwaarts.

De eerste modelbanen stonden allen in het teken van de Nederlandse Spoorwegen. Al bestond mijn treinmaterieel voornamelijk uit omgebouwde Duitse modellen. Veel Nederlandse modellen waren niet voorhanden of bijna onbetaalbaar. Alleen wat materieel van Roco en Lima was in de Nederlandse huisstijl te bewonderen op de kleine baan met kopstation.
In 1986 dacht ik even het licht te hebben gezien en raakte voor anderhalf jaar verslingerd aan de N-schaal. Fleischmann Piccolo, Arnold en Minitrix deden hun intrede. Een redelijke baan kon worden gerealiseerd op de betrekkelijk kleine ruimte. Hoewel ik die korte periode veel plezier heb beleefd aan die kleine schaal, ben ik met de aanschaf van de Fleischmann HO P8 (serie 38) weer terug omgeschakeld naar de schaal 1:87.

Na diverse banen die door verhuizingen, het stadium “finished” nooit bereikt hebben, kreeg ik in 1989 de beschikking over een grote kelder onder onze Duitse woning. Echter ook deze keer kwam de modelbaan niet af. Een wolkbreuk zorgde voor heel wat liters water in onze kelder en de baan was dusdanig vochtig geworden dat deze binnen no-time was veranderd in een achtbaan. De baan was gelukkig nog maar in de opbouwfase, maar diende wederom geheel te worden weggegooid. Daarna was er geen tijd meer voor opbouwen. De volgende verhuizing naar mijn huidige woonplaats in Nederland diende zich al weer aan.

Het spoorwegmaterieel veranderde halverwege de jaren tachtig van het Nederlandse naar het Duitse materieel. Vooral na de N-baan kwam het accent bij HO te liggen op de jaren 60 tot halverwege de zeventiger jaren. Zowel de locomotieven als de rijtuigen waren een mengelmoes van merken. Vrijwel elk merk kwam men wel tegen op mijn modelbaan. Maar na het opbouwen van deze, in mijn ogen, te bonte verzameling ben ik in 1991 terug gekeerd naar Fleischmann.

Met de release van de railbus VT95 met bijwagen VB (nrs: 4405 en 4406) en de sneltreinrijtuigen van de DB (nrs: 5630 t/m 5635) deed Fleischmann mij een groot plezier. De rijtuigen zijn uitermate geschikt om achter de Br03 te hangen (nr: 4103). Ook Fleischmann 4130 heeft zijn intrede inmiddels gedaan. Deze stoomlocomotief van de serie 41 is een schitterend exemplaar geworden en staat in mijn vitrine te wachten op zijn inzet. Ik miste eigenlijk nog steeds een perfect model van de naoorlogse serie 23. Deze is op de markt gebracht door Roco en is een mooi model. Het bleef uiteraard niet alleen bij dit ene model van Roco. Ook modellen van Liliput, Trix, Brekina en Rivarossi worden ingezet.

Mijn verzameling bestaat nu niet zoals de meeste verzamelingen uit louter locomotieven of bepaalde soort wagens. Ik daarentegen, verzamel complete treinen samen. Die moeten in de toekomst over mijn steeds in aanbouw zijnde modelbaan gaan rijden. Zie hiervoor het menu-item Het Materieel.
Bij het ontwerp hiervan maak ik gebruik van AnyRail. Een ideaal tekenpakket voor de modelspoorder.