De Modelspoorhobby

dehobbyDeze site gaat over een hobby, niet alleen van mij, maar van vele miljoenen verspreidt over alle continenten. De modelspoorhobby is meer dan 125 jaren oud en is ontstaan vlak nadat de eerste ijzeren paarden over de rails reden. De belangstelling voor de modelspoorhobby kent vele dalen, maar toch trekt de hobby steeds weer aan. Enkele decennia wordt de hobby serieus bedreigd door de opkomst van de digitale spellen, maar toch is de hobby een blijvertje. De modelspoorfabrikanten krijgen het steeds weer voor elkaar om de locomotieven, rijtuigen en wagens uit het grootbedrijf exact na te bouwen voor het kleinbedrijf op onze modelbaan. Dat het met diezelfde fabrikanten niet altijd goed gaat, blijkt uit de overnames van bijvoorbeeld Lima, Jouef, maar meer recentelijk met Märklin, Roco en Fleischmann.
Onder de modelspoorders vind je een diversiteit aan interessegebieden. De eerste rijdt of verzameld alles van de Länderbahnen uit tijdperk I, de tweede rijdt vooroorlogs in het tijdperk II. Weer een ander rijdt tijdperk III en velen kiezen voor de moderne tractie onder tijdperk V en VI. Daarnaast is er natuurlijk het onderscheid in land en maatschappij. De voorliefde van de een voor de DRG en DB is voor de ander taboe en rijdt het liefst met de treinen uit eigen land.

Toch rijden veel modelspoorders onder het tijdperk III, de jaren 1960 tot 1975. Vooral de toen nog rijkelijk aanwezige stoomlocomotieven spraken tot ieders verbeelding. Jammer dat deze grote stampende giganten, voorzien van wielen met een diameter tot over de twee meter, bijna geheel van het spoor verdwenen zijn. De museum-locs uit bijvoorbeeld het DB-Museum te Nürnberg, het stoommuseum te Bochum Dahlhausen, en het Deutsches Dampflokomotiv Museum Neuenmarkt/Oberfranken laten de oude tijden een beetje herleven.
We mogen uiteraard de Veluwse Stoomtrein Maatschappij (VSM) niet vergeten. Zij onderhouden de spoorlijn van Apeldoorn via Beekbergen naar Dieren. Het uitgangspunt van deze vereniging is het rijden met de grote uit Duitsland afkomstige stoomlocomotieven. In Beekbergen bezit de vereniging een eigen lokloods met daarvoor de grootste werkende draaischijf van Nederland.

Het mag dan ook geen wonder zijn dat veel verzamelingen voornamelijk bestaat uit stoomlocomotieven, aangevuld met een klein aantal diesellocomotieven. Exact de generatie van de zestiger en zeventiger jaren. Hoewel? Omdat Fleischmann meer schitterende modellen uitbrengt en deze niet allemaal in hetzelfde tijdperk passen, wordt hier en daar flink gesmokkeld, we noemen dit “een marge aangehouden”.

Maar wie doet dit niet?